Wat doen we?
De doelstellingen van het Maritiem TechPlatform zijn uitgewerkt in drie programmalijnen waardoor een nieuwe generatie werknemers goed opgeleid wordt en de huidige werknemers ondersteund worden. Schoon, slim en samen.
1. Hybride leeromgeving
De maakindustrie in de maritieme techniek heeft moeite met het vinden van voldoende goed opgeleid personeel. Dat komt deels omdat het beeld bestaat dat de sector niet sexy is en dat het vies werk is. Dat imago moet veranderen. Om die reden moet het onderwijs en in het kielzog de bedrijven aantrekkelijker gemaakt worden. Dat is voor alle groepen belangrijk: voor leerlingen uit het voortgezet onderwijs en studenten uit het mbo, maar ook voor nieuwe doelgroepen zoals zij-instromers, havisten, vrouwen, personen met een migratieachtergrond en voor mensen die willen omscholen of bijscholen. Voor allemaal moet er in de regio één helder onderwijsportfolio met gerichte opleidingen zijn in de maritieme techniek én een goed en duidelijk arbeidsperspectief. Het onderwijs moet uitdagend zijn en direct aansluiten op de praktijk.
Daarnaast wil het Maritiem TechPlatform een podium bieden aan toptalenten om uit te blinken en toegang geven tot internationale carrièrekansen.
2. Onderzoek – professionalisering en onderzoekend vermogen
In deze programmalijn draait het om twee dingen: onderwijs en innovatiekracht van bedrijven. Onderwijs dat uitdagend is, prikkelt en nieuwsgierig maakt en leerlingen klaarstoomt om bij het bedrijf waar ze gaan werken mee te denken over vernieuwingen.
Bedrijven (vooral mkb-bedrijven) kunnen met hun ontwikkel-/innovatie- en onderzoeksvragen terecht bij het Maritiem TechPlatform. Ze kunnen via het platform gebruik maken van de unieke infrastructuur van het onderwijs en de state of the art- technologie en de ideeën van studenten die in staat zijn om abstracte theorieën om te zetten naar bruikbare oplossingen in de praktijk. Zo ontstaat innovatiekracht, ofwel valorisatie.
- STC Group en Da Vinci College bouwen samen aan een regionaal kwantitatief en kwalitatief dekkend portfolio.
- Het onderwijsportfolio bedient de hele keten van de ship life cycle.
- Het bedrijfsleven en de werkprocessen staan centraal. Zonder de inbreng en de ontwikkelvragen van bedrijven kunnen we niet werken.
- We werken in multidisciplinaire teams met de studenten. Dat maakt het onderwijs voor hen leuker, maar nog belangrijker: ze leren na te denken over processen op andere plekken in de productieketen. Ze kijken over de schutting heen.
Het accent ligt op het realiseren van een innovatieve omgeving. Dit vraagt om bundeling van relevante opleidingen en initiatieven in de regio. We werken samen met andere opleidingen, bedrijfsleven en kenniscentra in de regio en maken gebruik van hun expertise en faciliteiten:
- STC Group met het composietenlab, de Oefenfabriek in Brielle, de innovatieve ontwerpomgeving met waterbak in het skills lab.
- Het Da Vinci College met de Duurzaamheidsfabriek met daarin bijvoorbeeld het meet- en regelplein, de lassimulatoren en –robots en het smartlab.
- De RDM-campus met waterbak en 3D-printer.
3. Onderwijsinnovatie – medeweker van de toekomst
Het Maritiem TechPlatform (MTP) heeft een gedeelde financiële en operationele verantwoordelijkheid van bedrijven en onderwijs. Het MTP is in staat om duurzaam invulling te geven aan de toekomstige opleidingsbehoeften en de innovatieve vraagstukken uit het bedrijfsleven.