Dynamische testfaciliteit Duurzaamheidsfabriek

Gepubliceerd op

VAF Instruments bouwt met vier partners een dynamische maritieme testfaciliteit in de Duurzaamheidsfabriek. De testfaciliteit is uniek en heeft een grote economische waarde, omdat deze de ontwikkeling mogelijk maakt van nieuwe technieken en technologieën voor een optimale voortstuwing en daarmee een verduurzaming van de scheepvaart.

Kostenefficiëntie en duurzaamheid zijn belangrijk voor de scheepvaart. Het gebruik van zuinigere en betere verbrandingsmotoren is echter, met name in de binnenvaart, vaak economisch niet haalbaar. Daarom wordt er bijvoorbeeld gekeken naar een verdere optimalisatie en conditiebewaking van aandrijflijn, romp en schroef. De hoofdmotor, de schroef en de scheepshuid zijn de drie grootste energievreters van een schip. VAF Instruments levert sensoren die deze onderdelen meten op prestatie en afname hiervan. De data worden geanalyseerd en omgezet in een leesbaar advies voor de klant over vaargedrag, motorgebruik en onderhoud, met als doel te besparen op brandstofkosten. Dit is vanuit financieel, maar ook uit milieutechnisch oogpunt zeer interessant.

VAF Instruments is als een van de koplopers, voortdurend op zoek naar innovaties op dit gebied. Daarvoor zijn goede laagdrempelige testfaciliteiten nodig. De bestaande zijn niet optimaal omdat ze niet in staat zijn een gecontroleerde en variabel instelbare waterstroom na te bootsen -zoals een rivier- waar innovaties onder verschillende omstandigheden kunnen worden getest.

Het MKB Katalysatorfonds Drechtsteden heeft nu een subsidie verstrekt aan VAF Instruments en partners KROHNE Altometer, Technisch Installatiebedrijf G. Reehorst, het Da Vinci College en het Flowcentre of Excellence om de eerste dynamische maritieme testfaciliteit te bouwen in de Duurzaamheidsfabriek.

Dynamic maritime test facility
Douwe Vellinga, Technical manager bij VAF Instruments: “De testfaciliteit is een circuit waar water in wordt rondgepompt, met verschillende snelheden. Daar kun je dan een scheepsschroef in plaatsen waaraan wordt gemeten met een koppel- en stuwkrachtsensor van VAF. Die meet de prestatie van de schroef. Wat stop je er aan energie in en wat haal je eruit? Maar we kunnen ook het cavitatiegedrag meten.

Of neem de aanstroming van een schroef. Kijk, een schroef doet het het best zonder schip ervoor maar dat is dus geen optie. Maar je kunt wel optimaliseren als je de aanstroming en het aanstroomveld van de schroef kunt testen op de prestaties. Dat kan bijvoorbeeld met de ultrasone sensoren van Krohne Altometer”.

De testfaciliteit wordt gebouwd in de Duurzaamheidsfabriek op het meet- en regelplein. Vellinga: “Wij innoveren continu. Daarvoor werken we graag samen met bedrijven uit de regio, innovatieve start-ups en kennisinstellingen. Het is voor ons praktisch dat de STC-Group en het Da Vinci College samenwerken in het CIV Maritieme Techniek. Bij het Da Vinci College kunnen we vooral terecht met vragen over de constructie, bij de STC-Group met meer R&D-achtige vragen over bijvoorbeeld hydrodynamica. Daarnaast vinden we het belangrijk dat studenten kennismaken met de nieuwste meeten regeltechnieken. Tot slot kunnen ook andere bedrijven uit de regio de testfaciliteit gebruiken”.

Contactpersoon: Els Oprel, Da Vinci College, eoprel@maritiemtechplatform.nl

Kom aan boord!


Wilt u met uw bedrijf of organisatie ook samenwerken met CIV Maritieme Techniek? Neem contact op:

Leonie van der Kuij, STC Group:
kuij@maritiemtechplatform.nl
Els Oprel, Da Vinci College:
eoprel@maritiemtechplatform.nl