Van 3D tekening zonder programmeren direct naar de lasrobot

Gepubliceerd op

Laswerk in de scheepsbouw bestaat voor het merendeel uit enkelstuks maatwerk. Het inzetten van lasrobots is dan niet rendabel, vanwege de lange programmeertijd. Daar gaat nu verandering in komen. De Duurzaamheidsfabriek, Valk Welding, Machinefabriek De Waal en Scheepswerf Slob werken samen in het TIMA project om een automatiseringsslag te maken van 3D ontwerppramma’s direct naar de lasrobot. Dit technische hoogstandje zorgt ervoor dat hoogwaardig laswerk in Nederland behouden blijft.

De lasrobot is een novum in de scheepsbouw en de toeleverende industrie. Dat komt omdat het bouwen van schepen maatwerk is. Meestal gaat het om onderdelen waarvan er maar één nodig is. Lasrobots moeten worden geprogrammeerd om hun werk te doen en dat kost zoveel tijd dat het alleen loont als je in serie kunt werken. Stel nu dat je het onderdeel direct vanaf je 3D ontwerpprogramma naar de lasrobot kunt sturen, dan kun je ook enkelstuks onderdelen tegen een concurrerende prijs door de robot laten lassen.

Samen werken aan ontwikkeling

In het project ‘Toegepaste Innovaties voor Maritieme Automatisering’ (TIMA) werken Valk Welding (lasrobot dealer), Machinefabriek De Waal (producent scheepsbesturingssystemen), Scheepswerf Slob (bouwer van superjacht-casco’s), de Duurzaamheidsfabriek, het DaVinci College en het STC samen om dit voor elkaar te krijgen. Marco de Waal, van De Waal: “Met onze partners werken we  an de ontwikkeling van software die het inprogrammeren sneller en eenvoudiger maakt.

Bedoeling is dat deze software direct de 3D tekenpakketten van een scheepsroer-onderdeel of sectie kan inlezen en gebruiken voor het lasprogramma, zoals bijvoorbeeld bij een computer– gestuurde snijmachine het geval is.” Bij Slob, De Waal en de Duurzaamheidsfabriek staat nu een lasrobot waarmee geëxperimenteerd wordt door leerlingen en lassers. De resultaten worden door Valk Welding omgezet in software. Leerlingen leren eerst de kneepjes van het vak van ervaren lassers. Daarna leren ze hoe ze een lasrobot moeten bedienen en brengen de kennis in het eigen bedrijf in de  praktijk. Met deze praktijkervaring werken studenten en lassers aan de eisen voor het  programmeren en doorontwikkelen van de software die gemaakt wordt door Valk Welding. De  eerste resultaten zijn bemoedigend. Met een jaar of twee moet alles tiptop functioneren.

Belang voor de regio

Met deze doorbraak loopt Nederland voorop. Nederlandse bedrijven kunnen zo wereldwijd  concurreren en de werkgelegenheid voor goed opgeleide lassers blijft behouden. Dat is belangrijk voor de regio’s Drechtsteden en Rijnmond en de reden waarom het project ook door hen, de Europese Unie en de Provincie Zuid-Holland onder– steund wordt. De Duurzaamheidsfabriek heeft mede door het TIMA project op 30 november 2016 de status van Field Lab Smart Industries  gekregen.

TIMA project, Projectmanager Annewieke Baank, abaank@davinci.nl

Kom aan boord!


Wilt u met uw bedrijf of organisatie ook samenwerken met CIV Maritieme Techniek? Neem contact op:

Leonie van der Kuij, STC Group:
kuij@maritiemtechplatform.nl
Els Oprel, Da Vinci College:
eoprel@maritiemtechplatform.nl