Koning brengt met minister van Onderwijs werkbezoek aan STC Group
Gepubliceerd opKoning Willem-Alexander en minister Dijkgraaf van OCW brachten woensdag 7 juni een werkbezoek aan het STC. Het bezoek stond in het teken van het mbo-onderwijs en de energietransitie. Op het emissieloze opleidingsschip Ab Initio, dat mede ontworpen is door studenten, kregen de Koning en de minister een toelichting op het onderwijs van het STC. Zij werden rondgeleid op het schip en zagen in het Skillslab Maritiem hoe studenten schepen ontwerpen, prototypes maken en testen.
Audrey Ernst-Rost van het MTP: ‘Het bezoek stond in het teken van de aansluiting en samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt, met als inspirerend voorbeeld het Maritiem TechPlatform (MTP).’ Joost Mathot van Damen Shipyards Group en Niels de Leng van Social Brothers spraken namens het Maritiem TechPlatform over de samenwerking tussen de maritieme industrie en het onderwijs. Dat deden ze samen met practor Smart Industries Timon Jongkind en twee studenten die hebben deelgenomen aan de Maritime Student Challenge en hbo-docent Frank Waszink. Ze vertelden hoe de practoren in het mbo met toegepast onderzoek van meerwaarde zijn voor de (maritieme) maakindustrie.
Het ging bijvoorbeeld over de toepassing van nieuwe digitale technieken, hoe deze toegepast worden binnen het onderwijs en hoe we zorgen dat dit aansluit op de arbeidsmarkt en hoe het mbo-onderwijs kan bijdragen aan de energietransitie. Grote thema’s waar het MTP ook dagelijks mee bezig is.
Actuele thema’s
Ook minister Dijkgraaf is groot voorstander van mbo-onderwijs: ‘Samen met het bedrijfsleven worden lesprogramma’s ontwikkeld over actuele thema’s. Dat is echt de kracht van het mbo.’ Nederland loopt voorop met technologische ontwikkelingen. Om die positie te houden zijn er veel jonge mensen nodig, vertelde Dijkgraaf. ‘Dus ik hoop dat zij zeggen: hier ligt mijn toekomst.’ Daar sloten practor Cor den Hertog en mbo-docent Yvette van Eijk zich bij aan in een gesprek met koning Willem-Alexander en minister Dijkgraaf dat over de samenwerking met het bedrijfsleven en de werving van studenten ging.
Samen blijven leren
In het mbo kunnen studenten leren in de praktijk dankzij samenwerkingen met de sector. Studenten leveren op hun beurt met kennis en innovatieve ideeën een bijdrage aan de ontwikkeling van bedrijven in en om de haven. Zo ontstaat er een wisselwerking tussen het bedrijfsleven en het onderwijs waarvan beide partijen profiteren.
Goed opgeleide vakmensen zijn cruciaal voor de samenleving en de economie. Om het mbo te versterken, heeft minister Robbert Dijkgraaf van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap samen met vertegenwoordigers van scholen, studenten, docenten, bedrijven en gemeenten de ‘werkagenda mbo’ opgesteld.